Tidligere klimaudfordringer

Luk alle
Åbn alle

 

Grundet corona, blev klimaudfordringen udskudt fra november 2021 til marts 2022.

Den 25/3 løb arrangementet af stablen. Årets tema var forbrug i hjemmet, med tre underemner, der var el, vand og varme. 
I alt deltog 6 klasser fra Præstemoseskolen og Risbjergskolen, i arrangementet, der blev afholdt i Avedøre kulturhus. 

Dagen startede med et oplæg, fra studentermedhjælperne på klimaambassadørordningen, hvor der var fokus på, hvorfor det er vigtigt, at vi nedsætter vores forbrug i hjemmet. Dette var også relevant for eleverne, fordi den gennemsnitlige teenager, i danske hjem, i gennemsnit har et 20% højere forbrug af el, vand og varme i hjemmet sammenlignet med den almindelige forbruger. 

Det var besluttet at eleverne skulle bruge en interaktiv model, der hedder Engineering modellen, der består af forskellige faser, som man skal igennem, for til sidst at stå med et færdigt projekt/idé. 

Eleverne blev inddelt i grupper og fik tildelt et ud af de tre temaer, hvorefter de skulle udarbejde en idé/projekt ved at løse opgaverne, der stilles i de forskellige faser i Engineering modellen. Dette skulle ende ud i en prototype, der kunne reducere forbrug i hjemmet.

Grupperne skulle fremlægge klassevis, hvorefter lærerne snakkede sammen for, at finde frem til de 3 bedste idéer. På den måde blev, der kåret en vinder inden for hvert tema. Vindergruppernes præmie var pizza og sodavand til hele klassen. 2 klasser fra Præstemoseskolen vandt samt 1 fra Risbjergskolen.

Eksempler på projekter:


Bæredygtigt toilet, med opsamling af regnvand til at skylle ud.


Cykel med solceller på hjulene, der kan oplade mobil, mens man kører.


Radiator med termostat, der kan styres med bluetooth fra mobilen

Præmieoverrækkelse

Fredag d. 20 maj, kørte vi, studentermedhjælperne på klimaambassadørordningen ud, og overrakte præmierne, som 7. A og 7.B havde vundet, på klimaudfordringsdagen. 
Præmien var pizza og sodavand til hele klassen, og det faldt heldigvis i god jord!

klimacykel med pizza

Her er vores studentermedhjælper Theis, der har fyldt klimacyklen med pizza og sodavand, og er klar til at uddele til 7.A og 7.B

Årets tema var mad og klima, og på baggrund af viden og øvelser skulle eleverne finde på ideer, der kunne hjælpe med at løse mange af de klimaudfordringer som vores forbrug af mad skaber. 

Eventet blev afholdt online grundet Covid-19. 

INNOVATIVE VISIONER OG KREATIVE IDEER FOR EN BÆREDYGTIG FREMTID

Den 8. november var 7.klasse-elever fra Engstrandskolen, Risbjergskolen og Gungehusskolen, samlet ved Avedøre Bibliotek, hvor de tog Klimaudfordringen op. Resultatet blev en masse gode og innovative visioner for hvordan vi kan nå det 12. verdensmål om "ansvarligt forbrug og produktion".

(Foto: Regitze Walther, CONCITOs Klimaambassade)

 

Bekæmpelse af madspild, mindre og mere bæredygtigt forbrug samt nemme sorteringsløsninger. Disse var nogle af de temaer, som 7.klasse-elever fra Engstrandskolen, Gungehusskolen og Risbjergskolen arbejdede med, da der fredag d. 8. november endnu engang blev afholdt Klimaudfordringen ved Avedøre Bibliotek. På højkant var 3.000 kr. til vindergruppens klassekasse.

I år fik vi hjælp af Klimaambassaden – CONCITOs undervisningsplatform for børn og unge. Klimaambassaden kæmper for at sætte klima og bæredygtighed på skoleskemaet, og har gennem tiden uddannet omkring 700 frivillige klimaambassadører, som tager ud på landets folkeskoler, erhvervsuddannelser og gymnasier med klimarelaterede oplæg og workshops.

Årets tema var ”FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling” med et særligt fokus på mål 12 om ansvarligt forbrug og produktion. Selve udfordringen bestod i at finde på en vision, der kunne være med til at nå mål 12, og dermed skabe bæredygtige løsninger for, hvordan vi som samfund forbruger og producerer.

Dagen begyndte med, at eleverne fik viden omkring FN’s verdensmål og bæredygtig udvikling. Her lærte de bl.a. om vigtigheden ved samarbejde mellem alle verdens lande, mål 12 og forbrug-og-smid-væk-kulturen, samt hvornår noget egentlig er bæredygtigt. Eleverne var derfor klædt godt på til at give sig i kast med udfordringen.

(Foto: Regitze Walther, CONCITOs Klimaambassade)

Udover at arbejde med problemløsning, var det også en del af opgaven at illustrere visionen kreativt. Eleverne havde to timer til at løse opgaven. Nogle elever filmede små reklamefilm med deres smartphones, andre byggede prototyper og lavede flotte plancher, der beskrev deres visioner.

Til at bedømme elevernes flotte arbejde stod en kompetent jury af bl.a. medarbejdere fra CONCITOs Klimaambassade samt fagfolk fra Hvidovres Kommune klar. Sammen havde de en bred viden indenfor bl.a. miljø- og klimaproblematikker, bæredygtig udvikling og sorteringsløsninger.

1. pladsen og de 3.000 kr. gik til fire drenge fra Risbjergskolens 7. C. Deres vision var at lave en hjemmeside ved navn FoodSavers.dk. Deres fine planche kan ses på billedet ovenfor. På Foodsavers.dk kan supermarkeder vise, hvilke varer de har i overskud, fordi de enten ikke kan sælges eller er tæt på udløbsdatoen. Ungarbejdere kan derefter tage rundt og indsamle varerne, og fragte dem hen til fælleshuse, hvor der bliver lavet mad til fattige og udsatte mennesker. På den måde kan initiativet både være med til at reducere madspild, at skabe arbejdspladser og hjælpe udsatte.

Idéen fik førstepræmien grundet den meget gennemtænkte idé, som både bidrager til økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed.

2. pladsen blev ”Elektronikspanden”, som en gruppe fra Engstrandskolen stod bag. Ifølge elevernes idé kunne spanden stå ved Frihedens Butikscenter, hvor borgere i Hvidovre nemt kunne aflevere deres gamle elektronik, således at så mange ressourcer som muligt kunne genbruges.

 3. pladsen gik til en gruppe fra 7. a på Risbjergskolen og deres idé om ”Madskabet”. Et skab, hvor naboer kan dele madvarer og dermed være med til at bekæmpe madspild og samtidig styrke naboskabet.

 

Præmierne blev overrakt af Kenneth F. Christensen, Formand for Børne- og Undervisningsudvalget, der med stort engagement udspurgte vinderne om deres bæredygtige visioner. På billedet nedenfor ses den glade vindergruppe, der får overrakt præmiebeviset af udvalgsformanden. 

 

Klimaambassadørordningen og Grøn Generation satte i samarbejde med Energitjenesten Øst i år fokus på Vores Bæredygtige Skole, da klimaudfordringen for sjette år i træk løb af stablen d. 7. november 2018

Omkring 100 7. klasse elever fra Avedøre Skole, Gungehusskolen og Risbjergskolen var til dette års klimaudfordring med til at bygge FREMTIDENS BÆREDYGTIGE SKOLE i Lego i samarbejde med LEGO® Build The Change. 

Efter et kort oplæg om bl.a. klimaforandringernes konsekvenser og vedvarende energi, fik kreativiteten frit spil og eleverne begyndte at bygge deres bud på en klimavenlig skole

Der blev bygget alt fra skoler der kørte på vind- og solenergi, bedre cykelparkering og et elektrisk skoletog, bygninger med naturligt lysindfald, regnvandssystemer og ikke mindst masser af træer, blomster, køkkenhaver og grønne tage.

Som afslutning fremlagde elevgrupperne deres ideer for de andre elever.